Etätyön tuomat haasteet

Etätyö, työergonomiaongelmat tai poikkeusolosuhteiden haasteelliset asiakaspalvelutilanteet aiheuttavat poikkeuksellisia haasteita myös työhyvinvoinnin ylläpitoon. Nykyaikana henkilöstön yleinen työssä jaksaminen on avaintekijä hyvinvoivan työyhteisön toiminnassa. Työyhteisön hyvinvointi puolestaan heijastuu suoraan yrityksen tulokselliseen toimintaan. Työhyvinvoinnin edistäminen kehittää yrityksen toimintaa ja tulosta, sekä vahvistaa työntekijöiden jaksamista. Tunnettua on, että näin myös sairauskulut pienenevät ja poissaolot vähenevät. Lisäksi työilmapiirin parantuminen nostaa työn laatua – ja asiakastyytyväisyyttä.

Etätyö, johon poikkeusaikojen alussa suhtauduttiin perin positiivisesti, on alkanut kuormittaa työntekijöitä yhä enenevässä määrin. Etätyön työhyvinvointiin panostaminen onkin win-win -tilanne: siihen panostaminen parantaa sekä työhyvinvointia että asiakastyytyväisyyttä.